* English version in the end
FORCA recebe esculturas de Monica Piloni:
Casal horizontal
2022
Fibra de vidro, pintura automotiva e cabo de aço 63 x 86 x 30 cm
Ao longo da história, homens da monarquia ou da nobreza aparecem documentados em retratos equestres desde antes do período Helenistico e da Roma antiga. Esses homens buscavam poder através de seus retratos em tronos ou em poses heroicas sobre cavalos. O corpo nu de uma mulher e o cavalo são espécies de ornamentos muito populares nos temas ao longo dos séculos no timeline de estilos e movimentos da história da arte. Além de ornamentos, mulheres e cavalos tiveram uma participação como objeto utilitário fundamental para promover o desenvolvimento da humanidade. A relação que se tem notícias entre o cavalo e o ser humano começa no neolítico e coincide com indícios do início do patriarcado e a transformação da mulher num objeto reprodutivo e doméstico.
Mesmo depois da invenção do automóvel, o cavalo e outros animais herbívoros de grande porte, continuam servindo como motores de tração para os seres humanos. Estamos no zeitgeist dividido entre o analógico e o digital, o mecânico e o eletrônico, onívoros e veganos.
Casal é uma escultura que foi produzida a partir da observação dos retratos equestres. O artifício do espelhamento facilitou a eliminação da figura humana da cena colocando o cavalo como protagonista. Esse estranho animal de duas ancas simula movimento de coice ao mesmo tempo que empina, tem um gênero diferente em cada extremidade do corpo e flutua no espaço fazendo alusão à liberdade.
Boneca Fantasma e Série Ilegais
2013
Mármore 72 x 20 x 20 cm
À primeira vista, a escultura parece uma boneca que está de costas mas, quando nos deslocamos ao redor dela em busca da face que supostamente orientaria a frente da escultura, notamos que ela é inexistente. Nesse momento, percebemos a presença de uma terceira perna. A figura que parecia um bípede na verdade é um tripé. Seu corpo não é bilateralmente simétrico como da figura humana mas radial, no qual um padrão se repete em torno de um eixo central. A simetria radial é especialmente adequada para animais que não se locomovem e, normalmente, não exibem os lados esquerdo ou direito mas têm uma superfície superior e inferior e, a ausência de cabeça. A cabeça é um atributo dos organismos de simetria bilateral, mas apesar de ser radial, a Boneca tem cabeça. O tripé é uma característica dos objetos e já que não existe nenhum ser vivo com três pernas, a Boneca poderia ser uma espécie de híbrido de sujeito e objeto.
A simetria radial dessa figura ocorre porque ela foi construída a partir exclusivamente de objetos com essa mesma simetria como baldes, bacias, garrafas e potes que tiveram suas aberturas viradas para baixo perdendo sua função original. Esses objetos banais foram reproduzidos em mármore e depois empilhados em combinações que remetem à uma boneca. A série Ilegais é composta por esses híbridos de bonecas produzidas em diferentes técnicas e materiais como mármore, cerâmica, bronze e plástico com cabelo sintético.
As peças que compõem a Boneca Fantasma e, são de mármore do Espírito Santo e foram trabalhadas em torno elétrico para garantir o seu aspecto radial. Diferente do mármore de Carrara que possui uma textura homogênea devido a sua composição predominante de calcita, os mármores brasileiros são extremamente rígidos por apresentarem variações de quartzo e outros minerais mais duros. Por um lado, esse aspecto dificulta o trabalho manual, mas por outro, reduz os impactos ambientais associados ao transporte pois é extraído de uma das jazidas mais próximas da cidade de São Paulo.
Por essas características, os mármores nacionais estão principalmente associados ao design de interiores encontrados com frequência em revestimentos de pisos e paredes do que em objetos de arte. Mas também está muito associado às lápides de cemitérios, assim como a Boneca Fantasma e, que remete a esses objetos fúnebres pela sua forma e material. Para os gregos antigos, a pedra simbolizava a eternidade da alma e está associada à morte por sua resistência ao tempo.
Monica Piloni
Vivemos um período marcado pela aceleração da tecnologia, do capitalismo e da destruição ambiental, sendo consensual que o crescimento da espécie humana acelerou exponencialmente esses processos. Nossa incapacidade de lidar com os problemas criados por nós mesmos nos tornou obsoletos como espécie e como ideal, evidenciando a urgência de nos superarmos. Em um momento em que é urgente focar em questões relacionadas à preservação do biossistema, ainda precisamos lutar contra problemas que já deveriam estar superados, como misoginia, racismo, homofobia e xenofobia, entre muitos outros. Nesse contexto, novas identidades são formadas e uma nova abordagem é necessária para refletir a realidade.
A simetria reflexiva ou rotacional, utilizada como recurso estético na construção da maioria dos trabalhos de Piloni, cria novas versões de corpos que rompem com as suas constituições biológicas. Essas figuras exibem a anatomia não convencional de seus corpos para ajudar a elaborar e imaginar o contexto histórico e global de nossa era. Esta abordagem rejeita a ideia da postura universalista de nossa espécie como a -suposta medida de todas as coisas- critica a ideia da hierarquia das espécies e da excepcionalidade humana. Algumas figuras podem remeter à criaturas como demônios, outras a personagens mitológicos ou seres extraterrestres, mas acima de tudo, representam a capacidade de se manifestarem por meio de diferentes identidades e de mudar perspectivas com fluidez.
Em busca de reconceber o reconhecível, a artista utiliza diversas linguagens, mas principalmente a escultura, seja ela física, virtual, fotografada, montada sobre uma base ou em forma de instalação, em diferentes materiais como bronze, mármore, cerâmica, fibra de vidro, plástico e outras mídias como próteses oculares, cabelo sintético e humano, unhas postiças e outros acessórios que podem ser facilmente encontrados em um ambiente doméstico/cosmético.
Entre suas exposições individuais, destacam-se Allegories of Triversity (2024), Galerie Met, Berlim, Alemanha, Simetrias Dissidentes (2022), MAC Sorocaba, Humanas, demasiado humanas (2022) e Ciclo (2019) na Zipper galeria, em São Paulo. Participou de mostras coletivas como no Imaginair Art Space, Bruxelas, Bélgica, na Biblioteca Mário de Andrade em São Paulo, no Instituto Figueiredo Ferraz em Ribeirão Preto e no Museu Nacional de Belas Artes e na CAIXA Cultural, ambas no Rio de Janeiro, entre outras. Seu trabalho figura em importantes coleções brasileiras como MAC Niterói, Coleção João Sattamini, Instituto Figueiredo Ferraz, MAC Sorocaba e em coleções particulares como a de Bernardo Paz, Cleusa Garfinkel, Paulo Sartori, Calmon-Stock, José Marton e Casa Caus em Lisboa.
Monica Piloni, nasceu em Curitiba em 1978 e graduou-se pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná em 2002. Vive e trabalha em Bruxelas, Bélgica.
English Version
FORCA receives sculptures by Monica Piloni:
Horizontal Couple
2022
Fiberglass, automotive paint and steel cable 63 x 86 x 30 cm / 25 x 34 x 12 in
Throughout history, men of monarchy or nobility have been documented in equestrian portraits since before the Hellenistic period and ancient Rome. These men sought power through their portraits on thrones or in heroic poses on horses. The naked body of a woman and the horse are very popular ornaments in the themes over the centuries in the timeline of styles and movements in the history of art. As well as being ornaments, women and horses have also played a role as fundamental utilitarian objects in the development of humanity. The relationship between horses and human beings that we know of begins in the Neolithic period and coincides with signs of the beginning of patriarchy and the transformation of women into reproductive and domestic objects.
Even after the invention of the automobile, horses and other large herbivorous animals continue to serve as traction engines for human beings. We are in a zeitgeist divided between analog and digital, mechanical and electronic, omnivorous and vegan.
Casal was a sculpture that was produced from the observation of equestrian portraits. The artifice of mirroring facilitated the elimination of the human figure from the scene, placing the horse as the protagonist. This strange animal with two hips simulates a kicking motion while prancing, has a different gender at each end of its body and floats in space, alluding to freedom.
Ghost Doll e Illegal Series
2013
Marble 72 x 20 x 20 cm / 28 x 8 x 8 in
At first glance, the sculpture looks like a doll on its back, but when we move around it in search of the face that is supposed to orient the front of the sculpture, we notice that it doesn't exist. At this point, we noticed the presence of a third leg. The figure that looked like a biped is actually a tripod. Its body is not bilaterally symmetrical like that of the human figure, but radial in which a pattern is repeated around a central axis. Radial symmetry is especially suitable for animals that don't move and usually don't have left or right sides but have an upper and lower surface and no head. The head is an attribute of organisms with bilateral symmetry, but despite being radial, the Doll has a head. The tripod is a characteristic of objects, since there is no living being with three legs, so the Doll could be a kind of hybrid of subject and object.
The radial symmetry of this figure is due to the fact that it was built exclusively from objects with the same symmetry, such as buckets, bowls, bottles and pots that have had their openings turned downwards and lost their original function. These banal objects were reproduced in marble and then piled up in combinations that resemble a doll. The Illegal series is made up of these doll hybrids produced in different techniques and materials such as marble, ceramics, bronze and plastic with synthetic hair.
The pieces that make up the Ghost Doll e are made of marble from Espírito Santo and have been worked on an electric lathe to guarantee their radial appearance. Unlike Carrara marble, which has a homogeneous texture due to its predominantly calcite composition, Brazilian marble is extremely rigid because it contains variations of quartz and other harder minerals. On the one hand, this aspect makes it difficult to work by hand, but on the other, it reduces the environmental impacts associated with transportation because it is extracted from one of the deposits closest to the city of São Paulo.
Because of these characteristics, Brazilian marble is much more associated with interior design, found more in floor and wall coverings than in art objects. But it is also closely associated with cemetery headstones, such as the Ghost Doll e, which is reminiscent of a cemetery headstone due to its shape and material. For the Greeks, stone symbolized the eternity of the soul and was associated with death due to its resistance to time.
Monica Piloni
We are living in a period marked by the acceleration of technology, capitalism and environmental destruction, and there is a consensus that the growth of the human species has accelerated these processes exponentially. Our inability to deal with problems created by ourselves has made us obsolete as a species and as an ideal, highlighting the urgent need to overcome ourselves. At a time when it is urgent to focus on issues related to preserving the biosystem, we still need to fight against problems that should have been overcome, such as misogyny, racism, homophobia and xenophobia, among many others. In this context, new identities are being formed and a new approach is needed to reflect reality.
Reflexive or rotational symmetry, used as an aesthetic resource in the construction of most of Piloni's works, creates new versions of bodies that break with their biological constitutions. These figures display the unconventional anatomy of their bodies to help elaborate and imagine the historical and global context of our era. This approach rejects the idea of the universalist stance of our species as the -supposed measure of all things- criticizing the idea of the hierarchy of species and human exceptionality. Some figures may refer to creatures such as demons, others to mythological characters or extraterrestrial beings, but above all, they represent the ability to manifest themselves through different identities and to change perspectives fluidly.
Seeking to reconceive the recognizable, the artist uses various languages, but mainly sculpture, whether physical, virtual, photographed, mounted on a base or in the form of an installation, in different materials such as bronze, marble, ceramics, fiberglass, plastic and other media such as ocular prostheses, synthetic and human hair, false nails and other accessories that can easily be found in a domestic/cosmetic environment.
Her solo exhibitions include Allegories of Triversity (2024), Galerie Met, Berlin, Germany, Dissident Symmetries (2022), MACS, Humans, All Too Humans (2022) and Cyclo (2019) at Zipper gallery in São Paulo. She has taken part in group shows such as Imaginair Art Space, Brussels, Belgium, the Mário de Andrade Library in São Paulo, the Figueiredo Ferraz Institute in Ribeirão Preto and the National Museum of Fine Arts and CAIXA Cultural, both in Rio de Janeiro, among others. Her work is included in important Brazilian collections such as MAC Niterói, the João Sattamini Collection, the Figueiredo Ferraz Institute, MAC Sorocaba and in private collections such as those of Bernardo Paz, Cleusa Garfinkel, Paulo Sartori, Calmon-Stock, José Marton and Casa Caus in Lisbon.
Monica Piloni was born in Curitiba in 1978 and graduated from the School of Music and Fine Arts of Paraná, Curitiba, Brazil in 2002. She lives and works in Brussels, Belgium.